Принципите на успеха в светлината на живота на Мухаммед с.а.с.
Всеизвестно е, че Мухаммед С.А.С. енай-преуспялата личност засвидетелствана от човешката история.
Той обаче не есамо „герой" както е описан от Tomas Carlyle.
В същото време той еобрисуван от Свещения Коран:
„Най-прекрасниятобразец за всички хора..."
В земният живот той ни показа пътя задостигане на най-високите успехи.
Когато се взрем в живота наМухаммед С.А.С. ние установяваме определени принципи, които самият той еспазвал.
В действителност Пратеникът С.А.С е бил човек на позитивното мислене вистинския смисъл на думата.
Всички негови действия са били насочени към успехаи крайния резултат, като е избягвал всяка стъпка, която да възпрепятства успехаи ефективността...
Ако се спрем на неговия живот, ниеможем да класифицираме следните принципи:
Първи принцип: Да се започва от това, което е възможно
Този негов принцип ясно е описан вследния хадис сведен от Айша .Р.А.:
„Когато Пратеникът на Аллах трябваше даизбира между две неща, той избираше по-лесното."
(Бухари)
Да се предпочетепо-лесното, означава да се започне с това, което е възможно.
Онзи, който започва с възможното,по-лесно достига до успеха.
Втори принцип:
В проблемите да се вижда успеха
В мекканския период мюсюлманитеимали множество проблеми и трудности.
В тези дни било низпослано знамението:
„С трудността има и леснина. Да, с трудността има и леснина."
(94:5-6)
От него се разбира, че наред спроблемите са налице и множество възможности.
Пътят на успеха минава презнормалното възприемане на проблемите и възползването от възможностите.
Трети принцип:
Промяна на полето на действието
Източник на този принцип епреселението на Мухаммед С.А.С. със сподвижниците му от Мекка в Медина.
Това нее било само едно обикновено преселване.
Както историята по-късно потвърждава,то е направено, за да се намери по-благоприятна среда за разпространението на Исляма.
Четвърти принцип: Превръщането на противника в приятел
Ислямският пейгамбер бил подложен набезспорна вражда от неверниците.
През този период Свещения Коран му наставлявада отговори на злото с добро. Последиците от подобна позиция намерили описаниепак в Свещения Коран по следния начин:
„Неса равни добрината и злината.
Отблъсквай я с най-доброто и тогава онзи, откогото те е деляла вражда, става като близък приятел."
(41:34)
Всичкотова показва въздействието върху противника, когато на неговото зло се отвърнес добро.
Доказателство за това е живота на Мухаммед С.А.С.
Пети принцип:
Превръщането на минусите в плюсове
След битката при Бедир мюсюлманитепленили 70 човека от езичниците.
Те били образовани хора.
Мухаммед С.А.С.обявил, че ще освободи всеки от тях, който обучи на четмо и писмо десет човекаот мюсюлманите.
Това било първото училище в ислямската история.
От една странавсички ученици мюсюлмани, а от друга всички учители от противника.
Тук еуместно да се споменат думите на един английски ориенталист за Мухаммед С.А.С.:
„Той се изправи лице в лице с трудностите, за да извлече успех от неуспеха."
Шести принцип:
Силата на мира е по-голяма от силата на суровостта
След влизането в Мекка при Мухаммед С.А.С. били доведени всички езичници.
Това били хора заслужаващи наказаниезаради битките, които са водили и вредата, която били нанесли на мюсюлманите.
Той обаче не ги докоснал, а им казал:
„Идетеси, свободни сте."
Последиците от този ход били невероятни.
В кратъкпериод от време те приели Исляма...
Седми принцип:
Всестранен поглед
При битката в Муте, командващиямюсюлманските войни Халид бин Уелид изтеглил от арената на битката своите бойниединици, след като видял голямото числено преимущество на противника.
Когатопристигнали в Медина, някои мюсюлмани ги посрещнали с думите:
„Я, фарраро,победени".
Мухаммед С.А.С. казал:
„Не, те са Каррар (предотвратими).
"Мюсюлманите гледали на случая от позицията на победата или загубата.
Чрез тезиси слова Мухаммед С.А.С. оповестил, че съществува и друго, трето положение заизбор.
То е да се избегне битката и да се спечели време за засилване на позициите.
Днес историята ни известява как след тригодишна подготовка мюсюлманите дошли допредградията на Византия (Истанбул) и постигнали големи успехи.
Осми принцип:
Приемането на борбата в изгодна за теб позиция
Този принцип е взет от спогодбатапри Худейбийе.
В този ден езичниците си били поставили задачата да въвлекатмюсюлманите в битка, защото те били в изгодна позиция.
Мухаммед С.А.С. обачеедностранно приема условията, които езичниците поставили и се съгласил наспогодба.
Това била спогодба с десетгодишен срок.
В края на този период дветегрупи трябвало да се срещнат на бойното поле.
Две години след това, вследствиена превъзходството на ислямската мисъл била оповестена победата на мюсюлманите.
Девети принцип:
Постепенност
Този принцип ясно е разкрит в хадис сведен от Бухари.
Както казва Айше Р.А. първите знамения на Свещения Коран вповечето случаи се отнасяли за Дженнета и Джехеннема.
Това продължило по-дълговреме и след като сърцата на хората омекнали, последвали знамения запрелюбодеянието, алкохол и други забрани.
Това показва, че постепенността еосновен принцип за социалната промяна.
Десети принцип:
Съглашение при спорните моменти
Когато спогодбата при Худейбие билавписвана и Мухаммед С.А.С. трябвало да се подпише под името, МухаммедПратеникът на Аллах", представителят от Курайш оспорил.
Без да оспорваМухаммед С.А.С. променил израза на Мухаммед, синът на Абдуллах..."
Няма коментари:
Публикуване на коментар